Sujet: Je vais au restaurant. W restauracji.
Francuska kuchnia cieszą się w świecie uznaniem. Francuzi lubią jeść i celebrują swoje posiłki. Przerwa obiadowa w ciągu dnia trwa godzinę. Tradycją jest, że cała rodzina spotyka się wieczorem przy wspólnym stole spożywając kolację. Kolacja u Francuzów składa się z ciepłego posiłku i nie jest błyskawiczna. To idealna okazja do wymiany wrażeń mijającego dnia. W ciągu dnia, w czasie wyjazdów, w szkole, czy w pracy Francuzi spożywają posiłki w różnych miejscach.
1. Przepisz do zeszytu słówka:
Où
on peut manger?
la
bistrot - niewielki lokal gastronomiczny, który jest kombinacją restauracji i kawiarni
le
café - kawiarnia
la
cantine - stołówka
la
crêperie - naleśnikarnia
la
cuisine - kuchnia
la
fast – food - bar szybkiej obsługi
la
pizzeria
le
restaurant - restauracja
la
salle à manger - jadalnia
le
selfe – service - bufet, bar
2. Ćwiczenie interaktywne.
Wykonaj ćwiczenie, w którym utrwalisz nowe słownictwo.
2. Ćwiczenie interaktywne.
Wykonaj ćwiczenie, w którym utrwalisz nowe słownictwo.
3. La table. Zastawa stołowa.
Otwórz podręcznik na stronie 51 i przepisz do zeszytu słowa z zadania 7. Naucz się je wymawiać słuchając nagrania:
un verre - szklanka
une petite cuillère - łyżeczka
una assiette - talerz
une fourchette - widelec
une serviette - serwetka
un couteau - nóż
Uczniów z rozszerzenia proszę, aby zapoznali się ze słownictwem z obrazka. Można przepisać słowa do zeszyt lub zaglądać tu często dla utrwalenia nowych słówek.
4. Parler d'un plat.
Będąc w restauracji rozmawiamy o posiłkach, które spożywamy. Mówimy o tym, co lubimy jeść. Zadanie 4 ze strony 51 podaje kilka pytań i wyrażeń umożliwiających tę konwersację. Przepisz do zeszytu:
A/ - Tu veux goûter la salade?(Chcesz spróbować sałaty?)
- Oui, je veux bien. (Tak, chętnie)
≠
- Tu veux goûter la salade?
- Non, je ne veux pas: je n'aime pas la salade. (Nie, nie chcę: nie lubię sałaty.)
B/ - Comment tu trouves la viande? (Jak ci smakuje mięso?)
- Je la trouve délicieuse
/ très bonne! (Jest wyśmienite / bardzo dobre!)
≠
- Comment tu trouves la viande?
- Je la trouve horrible! / Je la trouve très mauvaise! (Jest okropne! / Jest bardzo niedobre!)
C/ - Tu aimes le poisson? (Lubisz rybę?)
- Oui, j'adore ça! (Tak, uwielbiam to!)
≠
- Tu aimes le poisson?
- Non, je dèteste ça! (Nie, nie lubię tego!)
- Je le trouve délicieux / très bon! (Jest wyśmienite / bardzo dobre!)
Wysłuchaj nagrania i powtórz wszystkie zapisane zdania. naucz się ich wypowiadać oraz ich znaczenia.
5. Rodzajniki określone - przepisz do zeszytu poniższą notatkę.
Mówiąc o potrawach, które lubimy lub nie, stosujemy często takie czasowniki:
Je n'aime pas - nie lubię
J'adore - uwielbiam
Je dèteste - nie cierpię, nienawidzę
Po tych czasownikach, przed rzeczownikami (w naszym przypadku dotyczy to potrwa i artykułów spożywczych) używamy rodzajników określonych.
J'aime la salade.
Je n'aime pas le dîner.
.J'adore l'ananas.
Je dèteste les bananes.
la - przed rzeczownikiem w rodz. żeńskim w liczbie pojedynczej
le - przed rzeczownikiem w rodz. męskim w liczbie pojedynczej
l' - przed rzeczownikiem zaczynającym się od samogłoski lub litery "h" w liczbie pojedynczej
les - przed rzeczownikiem w liczbie mnogiej (bez względu na rodzaj)
Wykonaj poniższe ćwiczenie interaktywne.
6. Ćwiczenie ze słuchu.
Wysłuchaj nagrania i znajdź zdjęcie odpowiadające każdemu zdaniu. Obok każdego rozwiązania zaznacz serduszkiem pełnym lub przekreślonym, czy dana osoba lubi tę potrawę, czy nie, np.:
photo e - 7 - 💜
Zapisz w zeszycie, wysłuchaj i uzupełnij:
Ex. 5 p. 51
photo a -
photo b -
photo c -
photo d -
1) Wykonaj zadanie 2 ze strony 30 w zeszycie ćwiczeń. Nie odsyłaj tego punktu zadania, ale go wykonaj.
2) To zadanie jest na ocenę:
Napisz:
- Jaki posiłek lubisz?
- Co lubisz jeść?
- Czego nie lubisz jeść?
Terminy nadsyłania zadań:
- klasa 8a, gr. I - do 5 maja
- klasa 8c, gr. I - do 4 maja
- klasa 8c, gr. II - do 8 maja
- klasa 8b, gr. II - do 5 maja