autor: Anna Janik

lekcja 12_13_8

Sujet: Je vais au restaurant. W restauracji.

Francuska kuchnia cieszą się w świecie uznaniem. Francuzi lubią jeść i celebrują swoje posiłki. Przerwa obiadowa w ciągu dnia trwa godzinę. Tradycją jest, że cała rodzina spotyka się wieczorem przy wspólnym stole spożywając kolację. Kolacja u Francuzów składa się z ciepłego posiłku i nie jest błyskawiczna. To idealna okazja do wymiany wrażeń mijającego dnia. W ciągu dnia, w czasie wyjazdów, w szkole, czy w pracy Francuzi spożywają posiłki w różnych miejscach. 

1. Przepisz do zeszytu słówka:

Où on peut manger?

la bistrot - niewielki lokal gastronomiczny, który jest kombinacją restauracji i kawiarni
le café - kawiarnia
la cantine - stołówka
la crêperie - naleśnikarnia
la cuisine - kuchnia
la fast – food - bar szybkiej obsługi
la pizzeria
le restaurant - restauracja
la salle à manger - jadalnia
le selfe – service - bufet, bar

2. Ćwiczenie interaktywne.

Wykonaj ćwiczenie, w którym utrwalisz nowe słownictwo.

Kliknij w sowę!

3. La table. Zastawa stołowa.

Otwórz podręcznik na stronie 51 i przepisz do zeszytu słowa z zadania 7. Naucz się je wymawiać słuchając nagrania:

un verre - szklanka
une petite cuillère - łyżeczka
una assiette - talerz
une fourchette - widelec
une serviette - serwetka
un couteau - nóż

Kliknij w obrazek!


Uczniów z rozszerzenia proszę, aby zapoznali się ze słownictwem z obrazka. Można przepisać słowa do zeszyt lub zaglądać tu często dla utrwalenia nowych słówek.



4. Parler d'un plat.

Będąc w restauracji rozmawiamy o posiłkach, które spożywamy. Mówimy o tym, co lubimy jeść. Zadanie 4 ze strony 51 podaje kilka pytań i wyrażeń umożliwiających tę konwersację. Przepisz do zeszytu:

A/ - Tu veux goûter la salade?(Chcesz spróbować sałaty?)
     - Oui, je veux bien. (Tak, chętnie)
                         
     - Tu veux goûter la salade?
     - Non, je ne veux pas: je n'aime pas la salade. (Nie, nie chcę: nie lubię sałaty.)

B/ - Comment tu trouves la viande? (Jak ci smakuje mięso?)
     - Je la trouve délicieuse / très bonne! (Jest wyśmienite / bardzo dobre!)
                        
     - Comment tu trouves la viande?
     - Je la trouve horrible! / Je la trouve très mauvaise! (Jest okropne! / Jest bardzo niedobre!)

C/ - Tu aimes le poisson? (Lubisz rybę?)
     - Oui, j'adore ça! (Tak, uwielbiam to!)
                 ≠
     - Tu aimes le poisson?
     - Non, je dèteste ça! (Nie, nie lubię tego!)

UWAGA! Wysłuchaj koniecznie dopowiedzenia i zapamiętaj:

Kliknij w obrazek!

     - Comment tu trouves le poulet? (Jak ci smakuje mięso?)
     - Je le trouve délicieux / très bon! (Jest wyśmienite / bardzo dobre!)

Wysłuchaj nagrania i powtórz wszystkie zapisane zdania. naucz się ich wypowiadać oraz ich znaczenia. 

Kliknij w obrazek!
 
  
5. Rodzajniki określone - przepisz do zeszytu poniższą notatkę.

Mówiąc o potrawach, które lubimy lub nie, stosujemy często takie czasowniki:

J'aime - lubię
Je n'aime pas - nie lubię
J'adore - uwielbiam
Je dèteste - nie cierpię, nienawidzę

Po tych czasownikach, przed rzeczownikami (w naszym przypadku dotyczy to potrwa i artykułów spożywczych) używamy rodzajników określonych.

J'aime la salade.
Je n'aime pas le dîner.
.
J'adore l'ananas.
Je dèteste les bananes.

la - przed rzeczownikiem w rodz. żeńskim w liczbie pojedynczej
le - przed rzeczownikiem w rodz. męskim w liczbie pojedynczej
l' - przed rzeczownikiem zaczynającym się od samogłoski lub litery "h" w liczbie pojedynczej
les - przed rzeczownikiem w liczbie mnogiej (bez względu na rodzaj)


Wykonaj poniższe ćwiczenie interaktywne.

Kliknij w sowę!



6. Ćwiczenie ze słuchu.

Wysłuchaj nagrania i znajdź zdjęcie odpowiadające każdemu zdaniu. Obok każdego rozwiązania zaznacz serduszkiem pełnym lub przekreślonym, czy dana osoba lubi tę potrawę, czy nie, np.:

photo e - 7 - 💜

Zapisz w zeszycie, wysłuchaj i uzupełnij:

Ex. 5 p. 51

photo a -
photo b -
photo c -
photo d -
Kliknij w obrazek!

Zadanie domowe

1) Wykonaj zadanie 2 ze strony 30 w zeszycie ćwiczeń. Nie odsyłaj tego punktu zadania, ale go wykonaj.
2) To zadanie jest na ocenę:
Napisz:
  • Jaki posiłek lubisz?
  • Co lubisz jeść?
  • Czego nie lubisz jeść?
Uważaj na akcenty! Będzie to miało znaczenie przy ocenie. Zadanie napisz w zeszycie (ze względu na akcenty jest to najlepszy sposób), zrób zdjęcie i prześlij przez panel ZADANIE DOMOWE lub mailem zgodnie z terminem podanym w e-dzienniku. Ocena zostanie wpisana w kategorii "Wypowiedź pisemna i ustna".

Terminy nadsyłania zadań:
- klasa 8a, gr. I - do  5 maja
- klasa 8c, gr. I - do 4 maja
- klasa 8c, gr. II - do  8 maja
- klasa 8b, gr. II - do 5 maja